Denne side forklarer handicap systemet der bliver brugt i DDGU Scorekeeper.
DDGUs handicap systemet er baseret på de samme principper som PDGA rating systemet, hvor spillernes handicapper baserer sig på spillerens niveau sammenlignet med andre spilleres niveau ved en given tournering. Beregningen af handicapper er basalt set sådan er du tager gennemsnittet af alle spilleres handicapper og gennemsnittet af alle spillernes scores på en given dato. Så sammenlignes alle scores med den gennemsnitlige værdi og ud fra det sættes der et nyt handicap for hvert resultat. Det er vigtigt at skelne mellem disse to:
I DDGU Handicappet beregner vi altid ud fra det vægtede gennemsnit af spillerens resultat handicapper indenfor det sidste år. Vægtet betyder at et resultat fra en 9 hullers bane kun tæller halvt så meget som et resultat fra en 18 hullers bane. Vi kræver også at det er mindst 3 resultat handicapper for at en spiller kan få tildelt et spiller handicap.
Når et antal resultater er blevet gennemarbejdet for handicapper - så gemmes den score der svarer til handicap 5 i systemet til senere brug. Dette er også kendt som banens / tees Standard Scratch Score og giver en indikation af hvor svær en bane er. Jo højere en SSS er for en given tee, destod mere korrekt burde den også være.
Ud over det er der også et antal statistiske korrektioner og lidt andre ting, men vi vil ikke kede jer med dem her.
For at kunne beregne handicaps for et sæt resultater, så skal de overholde følgende regler: